از مجیستا 1 به مجیستا 2

تقریبا 2 سال پیش بود که نایک یقه کفش را ابداع نمود و حالا پس از گذشت 2 سال نایک تعریفی جدید از این یقه ارایه نموده و آن را در مجیستا 2 پیاده کرده به همراه تحولاتی اساسی دیگری که مجیستا را با شکل و شمایلی جدید روانه بازار نموده، در این مقاله سعیمان بر اینست که تفاوت های موجود در دو مدل کفش مجیستا 2 و مجیستا 1 را مورد بررسی قرار دهیم، پس اگر میخواهید بدانید که مجیستا 2 در چه قسمت هایی دچار تحولاتی اساسی نسبت به نسخه پیشین خود شده ما را همراهی کنید.
زمانی که در سال 2014 مجیستا برای اولین بار روانه بازار شد حس فوق العاده برهنگی را هنگام لمس و کنترل توپ به بازیکنان انتقال داد بصورتی که بازیکنان مجیستا را جزیی از پای خود میدانستند و این امر باعث سر و صدای زیادی در این زمینه شد.
هر چه یک کفش در زمان خود یک کفش اقناع کننده بازار باشد ولی زمانی نیز فرا میرسد که حس تکامل و برتری جویی انسان باعث میشود که در شما توقعاتی جدید ایجاد شود و طراحان را مجبور به طراحی کفش کاملتر می کند.
خوب اجازه دهید که بصورت بخش بخش به بررسی تفاوت های میان این دو نسخه بپردازیم.

یقه پویای فیت شونده یا dynamic fit collar

مجیستا اوبرا
زمانی که نایک بر جمله “هیچ کفشی مثل هم نمیشود حتی دو کفش از یک مدل” تاکید داشت، خیلی ها این جمله را به سخره میگرفتند که چطور میشود که دو جفت کفش از یک مدل کاراییشان شبیه هم نباشد؟! نایک با ارایه یقه پویا یا همان dynamic fit collar این جمله خود را بر کرسی نشاند و تمام نگاه ها را به یک کفش تقریبا عجیب برگرداند.

یقه نایک مجیستا اوبرا

زیره مجیستا اوبرا

مجیستا اوبرا 2
در نایک مجیستا یقه کفش در واقع حکم یک جوراب کشی و معمولی را داشت که مچ پا را احاطه میکرد ولی در عین حال مواردی چون اناتومیک بودن در آن لحاظ نشده بود که در سری جدید مجیستا اوبرا 2 این قضیه کاملا رعایت شده ، یعنی اینکه یقه کفش بخوبی شکل مچ پای شما را بخود میگیرد و حتی در طراحی خود این یقه نیز اگر دقت کنید همانند قوزک پا دارای برجستگی های کناری می باشد و در بالای جلو و عقب این یقه نیز فراز و نشیبی دیده میشود که باعث شده تا آشیل پا بخوبی و آزادانه حرکت کند ، علاوه بر این ضخامت یقه کمی افزایش پیدا کرده تا بخوبی از مچ پا محافظت کند.

یقه مجیستا اوبرا2
از دیگر تفاوت های جزیی ، ادامه پیدا کردن یقه کفش در مجیستا اوبرا 2 تا نزدیکی پاشنه پا است که باعث میشود کفش بهتر به پای شما قفل شود، چیزی که در مجیستا اوبرا فقط در محدوده مچ پا خلاصه میشود.

رویه

مجیستا اوبرا
نایک برای اولین بار در مجیستا اوبرا از رویه سه بعدی استفاده نمود ، این بافت سه بعدی باعث ایجاد اصطکاک بین توپ و کفش شده و در نهایت منجر به کنترل بهتر توپ میشود.

رویه مجیستا اوبرا
این رویه با الهام از شانه عسل طراحی شده که در عین برجستگی رویه ای ساف و یکدست را در سراسر کفش ارایه می نماید.

مجیستا اوبرا 2
در مجیستا اوبرا 2 نایک باز از همان رویه سه بعدی منتها با فناوری flyknit استفاده نموده و هدف نیز همان احساس لمس نزدیک توپ است ، تفاوت اینبار استفاده از داده های تحلیلی در طراحی این رویه است ، نایک با استفاده از این داده ها مناطقی از پا را که بیشترین تماس با توپ را دارد و بیشترین حساسیت نسبت به لمس دارد را مشخص نموده است.

رویه مجیستا اوبرا2
نتیجه این داده ها طراحی رویه ای با عمق کمتر و بیشتر با توجه به اهمیت و کثرت لمس در آن نقطه بود که این اهمیت در شدت رنگبندی نیز مشخص شده است.

ساختار میخ کفش

مجیستا اوبرا
مجیستا اوبرا برای اولین بار توسط اینیستا به عنوان نماد یک بازیکن بازی ساز معرفی شد ، میخ کفش های مجیستا اوبرا به صورت 360 درجه و مخروطی طراحی شده تا بازیکن براحتی در تغییر جهت و چرخش آزاد باشد.

میخ های مجیستا اوبرا
جنس بکار رفته در این میخ ها از پلاستیکی بنام pebax است که سبکی ، انعطاف و استحکام را یکجا ارایه می کند.

مجیستا اوبرا 2
با آمدن مجیستا اوبرا2 یکبار دیگر حسابی سر نایک شلوغ شد زیرا نایک همانند رویه برای طراحی زیره نیز از داده های تحلیلی استفاده نموده تا میخ ها را طوری طراحی کند که بهترین کارایی را موقع سرعت گرفتن و چرخش داشته باشد.

میخ های مجیستا اوبرا2
این داده ها کارشان جایگذاری درست میخ ها در جاییست که نیاز به کشش و چنگ زدن بیشتر به چمن وجود دارد ، پیکربندی اصلی این میخ ها بصورت بسیار دقیقی ویژه بازیکنان بازی ساز طراحی شده.
نایک علاوه بر تخصصی تر کردن این میخ ها به وزن زیره نیز اهمین داده و توانسته 25 گرم وزن آن را نسبت به نسخه قبلی کاهش دهد و این به معنی کندن راحت تر کفش از سطح چمن است.

زیره نایک مجیستا اوبرا و مجیستا اوبرا2

زیره نایک مجیستا اوبرا و مجیستا اوبرا2

اگر به شکل میخ ها نگاه کنید طراحیشان چیزی بین شکل مخروطی و قلابی است و انحنای خاصی که به این میخ ها داده شده باعث میشود هم زیره کفش بخوبی به چمن گیر کند و هم موقع چرخش و کندن آن براحتی بازیکن قدرت مانور داشته باشد.

جمع بندی:
در هر جای نسخه جدید مجیستا اوبرا که نگاه می کنیم یک قدم پیشرفت و تکامل را مشاهده می کنیم و شاید این پیشرفت در رویه چندین قدم باشد و در تبلیغات این کفش هم این امر بخوبی قابل مشاهده است.
شاید تفاوت و تغییر اصلی در طراحی و تولید مجیستا اوبرا2 نسبت به نسخه قبلی خود استفاده از داده های تحلیلی در طراحی زیره و رویه کفش بوده که طراحی این کفش را علمی تر و دقیق تر نموده تا امکانات کفش بصورت هوشمندانه تری در خدمت توانایی بازیکنان باشد.

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *